Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Sanctus Vojtaššák ako predohra k Sanctus Tiso (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>

Hodnoť

utoky


prevazuju z tvojej strany....Nestavaj sa do role konecneho sudcu, ktory sa vyjadruje o cloveku jednoznacne (konkretne Vojtassak) ze je negativny-vid prispevok horevyssie. Kopu veci o nom nevies.A vyberas si informacie, ktore potvrdzuju tvoj kupredu zaujaty postoj.
 

vyberám si informácie a fakty

ktoré sú... napokon Vojtaššákom nie je nadšený ani Boris Burger ,ktorý vie o ňom oveľa viac a je dokonca jeho vzdialeným príbuzným....To čo o ňom viem, viem na základe faktov, ktoré sa vám tu nepodarilo prekrútiť . Fakty ,ktoré podávajú vaši nezaujatí historici, kňazi v sutane, čisto náhodou z tej istej cirkvi ako Vojtaššák ,ktorí sú tiež pozývaní do všetkých možných relácií, pre mňa sú ďaleko nedôveryhodnejší ako bývalí komunisti. Už vzhľadom na to, že v rkc platí ako aj ty vieš slepá poslušnosť a že snaha o rehabilitáciu slovakštátu zo strany kléru je evidentná. Blahorečenie Vojtaššáka je politickým aktom. On bol totiž nepriateľom komunistov odjakživa - veď preto a nič iné udal aj žida Lorinca. Jedine to že ho komunisti zavreli je jeho zásluha. Lenže tí zavreli aj mnohých iných, nespravodlivo súdených dobrých ľudí. Sedel aj Štefan Galo a Imberta Šínska -spravodliví medzi národmi. Lenže tí si blahorečenie nezaslúžia - neprenasledovali komunizmus - neprenasledovali nikoho a to je na svätosť v réžii rkc málo.
 
Hodnoť

Tak




niet co dodat. Sama si si vybrala. Uverila si Chmelarovi a Zavackej
tak prijemne pokracovanie v liniach cervenej minulosti. Raz sa pravdu dozvies (aj o sebe)
 

načo tie invektívy ?

čo už ty vieš o mojej minulosti. CHmelár, Závacká len zopakovali to čo historici, židovská obec, Ludin ,Burzio a mnohí iní povedali pred nimi a čo je zjavné z archívov. Pravda výjde vždy napovrch aj tá ľudácka - dúfam ,že s tebou ju spájať nemusím - mrzelo by ma...
 

Ja

len dodávam, že aj ta komunistická a sekulárno-humanistická "pravda", ako ju prezentujú Zavacká a Chmelár.
 

nielen tí

našťastie...
 
Hodnoť

stará pesnička

Už niekoľko rokov sa tu opakuje, že biskup Vojtaššák udal Žida Lorinca zo Spišského Podhradia. Jestvuje však dostatok hodnoverných dôkazov, že to nie je pravda.
1. Kto bol ten Lörinc? Išlo o Žida zo Spišského Podhradia, ktorý bol údajne deportovaný z biskupovho pričinenia. V tom čase, keď ho Vojtaššák spomenul v Štátnej rade, bol už dávno internovaný v pracovnom tábore v Novákoch. Mal však takú slobodu, že chodieval aj do Spišského Podhradia a udával miestnych Židov, aby ich deportovali (existuje o tom policajný zápis z Podhradia v roku 1943, čiže v čase, kedy o ňom hovoril Vojtaššák). Biskup v skutočnosti chránil podhradských Židov od udávania a deportácie. Ak si pozrieme stránku Ústavu pamäti národa, môžeme si overiť, že v tom čase žila v Spišskom Podhradí, priamo pod Vojtaššákovými oknami asi 260 členná židovská komunita. Vieme si predstaviť, žeby to antisemita toleroval?

2. Často sa pýtame, prečo vôbec Vojtaššák spomínal Lörinca v Štátnej rade. Biskup to chcel vysvetliť asi trikrát na súde v januári 1951 vo vykonštruovanom procese s tzv. vlastizradnými biskupmi, ale sudca mu vždy skočil do reči a nedovolil mu to. Lörinc v tom čase žil a nebol svedčiť na súde proti Vojtaššákovi. V roku 1946 sa uskutočnil súdny proces s Lörincom za udávanie Židov. Nebol dokončený, lebo dotknutí Židia ustúpili a stiahli žalobu. V tom čase bol totiž Lörinc už komunistom a je pravdepodobné, že sa ho báli. Prípad Lörinc nedokazuje Vojtaššákov antisemitizmus. Práve naopak.
 

z procesu z biskupom vojtaššákom...

Zo stenografického záznamu z prvého dňa pojednávania [úprava]Predseda: Na návrh pána prokurátora oboznamujem dokument, a to stenografický záznam zo zasadnutia štátnej rady tzv. slovenského štátu zo dňa 3. februára 1943. Na tomto zasadnutí, na ktorom sa rokovalo o deportácii židov, bol prítomný aj obvinený Vojtaššák. Podľa záznamov sa obvinený vyjadril takto: „Mal by som návrh: pretože ľudia nie sú o tejto otázke náležité informovaní, prosil by som, aby sa o tom vydala ľudová knižočka. Zidia sa snažili k sebe vzbudiť sústrasť, ľudia ich ukrývali, pretože vraj to, čo sa so židmi robilo, bolo neľudské. Zidia si mysleli, že sa s nimi bohvie ako zle zaobchádza, zatiaľ čo sa v táboroch môžu mať celkom dobre." (Obracia sa k obžalovanému.) Pán obžalovaný, v r. 1943 ste už vedeli, ako sa so židmi v týchto táboroch zaobchádzalo. Vy ste o tom nič nepočuli?

Vojtaššák: Áno, počul som.

Predseda: Ďalej oboznamujem z toho istého dokumentu ďalšie výroky obvineného, ktoré ešte dokresľujú jeho v skutočnosti nekresťanský postoj k tejto otázke. Vojtaššák tu hovorí: „V Spišskom Podhradí zostáva ešte jeden žid. A napriek tomu, že u neho nie sú nutné nijaké hospodárske ohľady a napriek tomu, že je to komunista už oddávna, býva tam stále. Menuje sa Lőrinc." Nato odpovedá Dr. Vašek: „Aby ste videli, slávna štátna rada, ako sa u nás pružne úraduje, zariadim ihneď kladné vybavenie tohto podnetu pána biskupa." Vojtaššák potom pokračoval: „Poznám ho dobre, bol to najväčší gauner z Podhradia. Všetkých už vzali a odviezli a on je ešte tam." (Obracia sa k obvinenému.) Čo to znamenalo, pán obvinený?

Vojtaššák: (mlčí).

Predseda: Pre to je iba jedno slovo: denunciácia.

Vojtaššák: Môžem k tomu podať vysvetlenie? — Ja som vtedy asi tlmočil mienku, ktorú som počul.

Predseda: Snažíte sa, pán obvinený, zbaviť sa zodpovednosti. Snažíte sa z toho vykrútiť. Povedzte, srovnáva sa to s kresťanským učením ?

Vojtaššák: Nie.

Prokurátor: Vy ste vydali Lőrinca na smrť. Ľutujete toho aspoň teraz ?

Vojtaššák: Ten Lőrinc, prosím ...

Prokurátor: Áno, on žije, ten Lőrinc, ale to nie je vaša zásluha. Žije, tak ako tí nemnohí, ktorí sa vrátili. Ľutujete toho, či nie ?

Vojtaššák: Áno, ľutujem.

Predseda: Ďalej konštatujem na návrh štátnej prokuratúry ďalšie dokumenty, a to zápis štátnej rady z 25. marca 1942, kde obvinený Vojtaššák po hospodárskom referáte Dr. Klindu povedal toto: „Pán predseda Ústredného hospodárskeho úradu prečítal referát, ktorý sa týkal hospodárskych..." atď., atď. A ďalej: „Vo vyraďovaní židov sme pokročili. Zvýšili sme bilanciu." (Obracia sa k obvinenému.) Nie sú to cynické slová? Slová pána biskupa ? Zvýšili sme bilanciu... bilanciu mŕtvych spolubližných.

Vojtaššák: No, ja som to tak nemyslel.

 

zopakujem

„Aby ste videli, slávna štátna rada, ako sa u nás pružne úraduje, zariadim ihneď kladné vybavenie tohto podnetu pána biskupa." Vojtaššák potom pokračoval: „Poznám ho dobre, bol to najväčší gauner z Podhradia. Všetkých už vzali a odviezli a on je ešte tam.

teda ,kde boli tí židia ktorí ešte žili v Podhradí ?
 

 

over si to láskavo v UPN. Prepis z procesu beriem s rezervou. Pod takým psychickým tlakom by každý z nás nahovoril kadečo. Boli aj také prípady, keď sa tvrdí odporcovia po mučení priznali ku všetkému.
 

 

stenograficky zaznam, na ktory sa odvolava, nema zmysel overovat na UPN, je totiz v SNA. fond NS, A. Marsina, Tnľud, 25/45-39-60
.
jeho reprint je v dokumentoch Holokaust na slovensku diel 2, Prezident, vlada Snem SRa Statna rada o zidovskej otazke, BA 2003. strany 250-255.
 
Hodnoť

a ešte k tomu údajnému šovinizmu

Tvrdenia apoštolského nuncia Burzia, že Vojtaššák je šovinista, sa zakladá na jeho zlej informovanosti, hoci ho treba brať do úvahy. Je pravdepodobne, že zo šovinizmu ho obvinili poľskí kňazi pôsobiaci v Spišskej diecéze. Burzio to napísal, každý ho cituje, ale nikto sa nepýta, prečo.
- Treba vedieť, že tí ukrivdení poľskí kňazi boli duchovní, ktorí ho odmietli posluchnúť ako svojho biskupa. Všetci pôsobili na území Oravy a Spiša, ktorá bola po prvej svetovej vojne proti akémukoľvek zdravému rozumu (hanebnou výmenou za Tešínsko) odňatá Slovensku. Pritom tých pár obcí politicky i cirkevnoprávne vždy patrili k Slovensku. Keď sa toto územie v roku 1939 vrátilo naspäť, Vojtaššák poľským kňazom dal podmienky, za ktorých môžu zostať v jeho diecéze, na čo mal plné právo. Hlavnou podmienkou bolo, aby sa naučili slovensky a tak slúžili omše a učili v škole. Dôvod bol prostý. V spomenutých oblastiach žilo len slovenské obyvateľstvo, ktoré v rokoch 1919-1938 bolo podrobené tvrdej polonizácii. Vojtaššák voči poľským kňazom postupoval legitímne a správne. Ak Burzio prebral vo svojich vyjadreniach ich rétoriku, to ešte neznamená, že to bola pravda. Fakty hovoria o opaku.
 

tak to vysvetli

pápežovi, pretože sv. stolica súhlasila s pripojením obcí len počas vojny, ďalej Mons. Sapiehovi, ktorí tak zle informoval Burzia.... atď . Samozrejme bol zaujatý aj Ludin a židovská obec. Všetci sú nepresvečiví, zle informovaní , zaujatí - vieš čo Anton si trapný - vo vsťahu ku kňazovi vlastnej cirkvi si schopný poprieť aj nos medzi očami. Tu nejde o zápis z vypočúvania ,ale o citácie zápisov zo štátnej rady...
 

som spomínal vyššie, že zápisy zo Štátnej rady, nie sú úplné a presné, pretože ich vyhotovoval tajomník predsedu vlády V. Tuku, a nadôvažok nezachycujú všetky diskusie ohľadom tejto otázky. Biskup Vojtaššák sa vyjadril k deportáciám a inicioval vydanie knižôčky až potom, čo ho demagogicky spacifikoval minister vnútra Alexander Mach, a uisťoval ho, že Židom sa nič nestane, na mieste budú mať zabezpečené ubytovanie a stravu, a že namiesto nich, by vyviezli našich Slovákov, ako nútene nasadených. Preto nakoniec málo protestoval a obmedzil sa na tú argumentáciu, aká je uvedená v záznamoch. Čiže podľahol, nebolo to z jeho strany aktívne antisemitské konanie.
 

kecy

neverím nepodloženým argumentom ani slovo. Jediné čomu sa dá naozaj veriť sú zápisy, hlásenia a listy, ktoré od rôzných ľudí podávajú takmer totožný obraz o tomto človeku.
 

Je

to vaše právo, neveriť týmto tvrdeniam, ako ja nie som povinný veriť tvrdeniam babtistov, ktoré majú z druhej ruky. V dokumentoch ÚŠB som zatiaľ nič nenašiel, takže zostáva to v rovine, akú ste trefne zhodnotila, ako "kecy".
 

tak prečo

sa neobrátite priamo na pani Závackú ? Možno vie viac o baptistoch ,ktorí sedeli ...
 

Snáď

si asi robíte žarty, alebo to bolo myslené vážne? Ale pokúsim sa aj o túto možnosť, nič iné mi asi neostáva, len vstúpiť "do jamy levovej"...;)
 

 

no lenže pápež a Svätá Stolica dali aj súhlas na začatie procesu blahorečenia, čiže vedia, do čoho idú. A podľa všetkého to zďaleka nie je tak, ako to vykresľuješ. Keby bol Vojtaššák taký odľud, pápež by nikdy zo začiatkom procesu blahorečenia nesúhlasil. A to určite majú viac informácii ako Ty.
 

do toho UPN

si zabehni konečne ty...
 

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>

Najčítanejšie


  1. Věra Tepličková: Vážení Pán premiér 7 099
  2. Július Kovács: Fico a Kotleba nám pripravili Vianočný darček minimálne 800 mŕtvych navrch 2 691
  3. Martin Borguľa: Ceny nehnuteľností stále rastú. Riešením pre ľudí budú štátne nájomné byty 2 639
  4. Mišo Šesták: Keď urazíte Rusa alkoholom 1 974
  5. Elena Antalová: Po Ficovi sa Pavol Habera pustil do Matoviča 1 834
  6. Pavel Macko: Generálnym prokurátorom bude M. Žilinka, ktorý dôveroval Čižnárovi 1 534
  7. Věra Tepličková: Zabudol vôl, že teľaťom bol, alebo keď sa opozíciou v koalícii stáva premiér 1 366
  8. Jakub Pohle: Ako sa policajt a SISkár stretol s vybavovačom z pozadia SNS 1 255
  9. Barbora Pošíková: Nemusíš mať deti. Fakt. 686
  10. Jana Júdová: Pán Gröhling, nedajte sa, bojujte 658

Rebríčky článkov


  1. Peter Biščo: Hlas, domestikovaný druh odnože Smeru.
  2. Stanislav Martinčko: Oholil prezident polície Lučanský ministerku vnútra D. Sakovú???
  3. Gabo Németh: Vietor vo vlasoch
  4. Lukáš Baloga: Medzi najzaujímavejšie investície roka 2021 môžu patriť meny, hodnotové akcie a rozvojové
  5. Vladimír Seman: Tiger spod Tatier cerí zuby
  6. Ján Škerko: Som abstinent. A čo teraz?
  7. Ivan Čarnogurský: AKTUÁLNE ZATÝKANIE – dôsledok NEMORÁLNYCH IDEOLOGICKÝCH SPOJENECTIEV
  8. Dušan Seberíni: Kde skladuje Matovič koronavírusy?
  9. Peter Zajac: Nerob si starosti, štát sa o teba na dôchodku (ne)postará…
  10. Miriam Studeničová: Kritika ženského odievania


Už ste čítali?