Mali by sme už konečne začať rozlišovať medzi ateistami a antiteistami. Páčilo sa mi, že Tvoj článok bol ateistický, to znamená, že nepotrebuješ vieru, Boha, no požaduješ, aby si nebol diskriminovaný v spoločnosti, kde väčšina ľudí verí. Pritom nevyjadruješ názor, že náboženstvo je zlom, proti ktorému treba bojovať. Takže to je v poriadku. Aj keď väčšina tých, ktorých si spomínal, hovorí o ateizme, v skutočnosti hovoria o antiteizme: boju proti Bohu, náboženstvu a akýmkoľvek prejavom viery. Tento pojem ešte nie je celkom etablovaný, ale myslím si, že je pomerne jasný rozdiel medzi ateistom a antiteistom. Ako je napríklad rozdiel medzi asexuálnym a antisexuálnym.
katerpilar888
Mas kratku pamat
"Aj keď väčšina tých, ktorých si spomínal, hovorí o ateizme, v skutočnosti hovoria o antiteizme: boju proti Bohu, náboženstvu a akýmkoľvek prejavom viery."
katerpilar888 15.09.2008 17:11
kto prisiel s bojom.
Doslovny preklad je "neveriaci v bohov" ako opak "veriaceho v boha". Ale historicky sa vytvorilo chapanie ako stojaci v opozicii k nabozenskym hnutiam pripadne ako vystupujuci proti konkretnemu bohu.
Co sa tyka "vo svete bežne používaný pojem" strycek Gogl vravi, ze ateizmus = 9.5 miliona vyskytov, antiteizmus = 28 tisic vyskytov, supersymetria = cez milion vyskytov. Mozno je to slovo dost rozsirene iba medzi konkretnou skupinou bojovnikov - anti-antiteistov?
Mimochodom, boj proti zlu nie je vobec abstraktny pojem pre humanistu, inak by aj zakony ci sudy boli cisto abstraktnym pojmom.
Ako katolici bojuju proti Allahovi? Jednoducho - chod v nedelu na omsu, poloz si kobercek pred oltar prostred lavic, poklakni nanho a zacni vzyvat Allaha - hned uvidis, ako bojuju.
Ja som pojem antiteizmus nevymyslel, strýček gúgl Ti to potvrdil. Že je nepomer medzi ateizmom a antiteizmom? Ide o pomerne nový pojem. Okrem toho nie každý ateista je aj antiteista, no každý antiteista by sa dal označiť aj za ateistu. Ateista je neveriaci v bohov či opak veriaceho v Boha, no antiteista je človek bojujúci (aj písmom či hovoreným slovom) proti veriacim a náboženstvám. Možno máš pravdu v tom, že pojem antiteizmus vymysleli antiantiteisti. Jednoducho pocítili potrebu rozoznávať medzi ateistami (ktorými sú napr. aj ľudia slabšieho ducha, ktorým postihnutie bráni v chápaní pojmu Boh, alebo ľudia, ktorí o Bohu či bohoch nikdy nepočuli) a antiteistami, ktorí cielene bojujú proti viere a náboženstvu. Je to niečo podobné ako popieranie holokaustu. Nikto nemôže odsúdiť človeka, ktorý vyhlási, že holokaust nebol, lebo o tom nikdy nepočul, no človek, ktorý to vytrvalo cielene popiera a vyhlasuje to slovom aj písmom, súdený - aj podľa našich zákonov - môže byť. Aby bolo jasné: nechcem súdiť ani ateistov ani antiteistov, to bol len príklad. K tomu príkladu s koberčekom: samozrejme, že ho vykážu, pretože narúša ich obrad. No keď si pokľakne na chodník a bude zrejmé, že to nie je cielená provokácia, myslím, že ho nechajú tak.
ak papez vyhlasi ze iba jeho cirkev je ta prava perla, ostatne su iba bizuterie, je v tom velky rozdiel ako ked "antiteista" vyhlasi ze vsetky cirkvi sa mylia? alebo ak niekto (aktivne, napriklad tu v diskusii) vyhlasuje ze cirkvi sa mylia, este nie je antiteista?
To o bižutérii nepovedal žiaden pápež, ale kňaz Pavol Pakoš v rozhovore so Sudorom a väčšina katolíkov, vrátane mňa, takéto povýšenectvo odsudzuje. Ak dotyčný vyhlasuje, že cirkvi sa mýlia, ale uznáva existenciu Boha ako najvyššej bytosti, ktorá stvorila Vesmír a čiastočne ho riadi, tak nie je antiteista. No ak aktívne vystupuje v diskusiách proti akémukoľvek náboženstvu a proti existencii a podstate Boha, tak je antiteista. Ateista si prečíta nejaký článok o Bohu, pousmeje sa, a ide čítať trebárs o autách.
a co my antiantiateisti ? Co bude s nami? Prečo si nespomenul aj nás. My si veríme v Boha kedy my chceme a ako chceme. ( a sme za interupciu do 57 roku života plodu )
Ludia potrebuju verit volovinam, aby si nemuseli uvedomit, co su a cim je svet naozaj. Ateizmus je rozhodne narocnejsi postoj, neutesuje a nedava vlastne ziadnu nadej. A tak to ma byt.
Každý nech si vyberie, čo chce. Ja som ateista, lebo nechcem po smrti celú večnosť stráviť spievaním chválospevov v nebeskom kráľovstve. Tiež ma neláka 77 panien, keďže som hetero a nadôvažok sa mi nechce ani inkarnovať do dážďoviek a iných potvor. Ja chcem jednoducho po smrti normálne zomrieť. :)
a navyse tam hore v tom co volaju raj su vsetci bezpohlavni! teda presnejsie, ked nadvihnu to biele rucho co tam nosia, tak tam dole vyzeraju ako babiky barbie. to ak by nahodou niekto nevedel.. takze vazeni, radsej do pekla, tam je vacsia sranda :)
mam z teba pocit, ze ta babka nutiala chodit do kostola ked si mala pat rockov no a tebe sa nechcelo.. tak mas z toho dodnes traumu a teraz tu hadzes take hlasky, ze im zrejme myslienka nepredchadzala..
zdá sa ti, že ateisti sú diskriminovaní? Podľa mňa je to skôr naopak. V prvom rade, musím povedať, že som jednoznačne za náboženskú slobodu, ktorú považujem za neodňateľné ľudské právo. Sloboda svedomia a vyznania musí byť základný pilier občianskej spoločnosti (vrátane ateistického presvedčenia). Ďalej mi nie je jasné, za koho hovoríš. Existuje u nás nejaká skupina humanistických ateistov? Možno pár intelektuálov. Majú nejaké spoločné hodnoty? Je to naozaj taká skupina, pre ktorú by bolo potrebné samostatné TV vysielanie? Väčšina ateistov u nás sú ľudia, ktorých Boh nezaujíma. Pre týchto je robených 90% TV vysielania. To je zhruba percento TV programov, kde sa o Bohu vôbec nehovorí, ako keby neexistoval. Teda čistý ateizmus. V značnej časti článku vymenúvaš rôzne prenasledovania ateistov. Je smutné a odsúdeniahodné každé prenasledovanie ľudí za iný svetonázor a je mi ľúto každého prenasledovania, ktorého sa kresťania dopustili. Zachovajme však aj určité proporcie. Vykresľovať prenasledovanie ateistov v modernej dobe, ako jedinečnú krivdu je neférové oproti stovkám miliónov zabíjaných, mučených, väznených a inak diskriminovaných kresťanov v Rusku a jeho satelitoch, v Číne, Kambodži, Vietname, Kórei aj v samotnom Československu. Prečítaj si čo prežila napr. sestra Zdenka (v knihe Za mrakmi je moje milované slnko). Potom hovor o diskriminácií. Jeden môj priateľ, už nebohý – zomrel na rakovinu, strávil 9 rokov svojho života na nútených prácach v uránových baniach len preto, že sa chcel stať kňazom. A to je len jeden z mnoho tisícov s podobným osudom. Spomínaš prenasledovanie ateistov Hitlerom. Hitler prenasledoval všetkých, ktorí neboli zaňho a popri Židoch a Rómoch sa zvláštnemu záujmu tešili aj katolíci a hlavne kňazi. Množstvo ich odvliekli do koncentrákov. Za všetkých spomeniem len jedného Pátra Kolbeho. Ani dnes, dvadsať rokov po páde boľševizmu, byť veriacim, hlavne medzi mladými ľuďmi, ale nie len, nie je „cool“. Často to vyžaduje určitú dávku osobnej statočnosti prihlásiť sa ku kresťanstvu. Nesťažujem sa, podľa mňa je to prirodzené. Chcem len povedať, že bedákať v tejto situácií nad diskrimináciou ateistov sa mi zdá scestné. Každý človek, čo vytŕča z davu, je spoločnosťou vždy viac, či menej nejakým spôsobom marginalizovaný bez ohľadu na to, či je veriaci, či neveriaci. Ak však považuješ za diskrimináciu vyhlásenie biskupov Gálisa a Tondru o potrebe boja so sekularizmom tak je to veľké nedorozumenie. Pod sekularizmom v tomto kontexte sa myslí vypudenie Boha z bežného života. Prostredie súčasnej spoločnosti s extrémnym dôrazom na konzum, pôžitok a materiálne zabezpečenie vytvára na veriacich permanentný tlak na opúšťanie predstavy Boha ako integrálnej súčasti celého života. Ľudia si síce myslia, že veria v Boha, ale prakticky žijú tak, ako keby Boha nebolo. Nechcem sa tu teraz rozvíjať diskusiu, či to je dobré alebo zlé. Je však úplne legitímnou témou biskupov na toto upozorňovať a to zvlášť na kongrese o pastorácií. Ide tu o to, aby sa ľudia nenechali celkom preniknúť egoizmom, ktorý ako jedinú hodnotu uznáva samého seba. Pritom ako riešenie nenabádajú k nepriateľstvu voči ateistom (fakt nechápem, ako si k tomu mohol dospieť) ale k intenzívnejšiemu spojeniu s Bohom a k hlbšiemu spoločenstvu medzi veriacimi. Ak toto považuješ za prejav diskriminácie, tak potom sa asi nemáme o čom rozprávať. Čo sa týka toho, že sa inšpriovali spoločným vyhlásením Benedikta XVI a Christodoulosa tak tam o boji proti sekularizmu nie je ani zmienka. Zrejme si sa dostal k výrazne skresleným informáciám.
Píše sa tam toto: "Predovšetkým slávnostne obnovujeme svoju túžbu ohlasovať svetu evanjelium Ježiša Krista hlavne novým generáciám, pretože láska nás pobáda pomôcť im nájsť Pána (Krista), ktorý prišiel do nášho sveta, aby všetci mali život a aby ho mali v hojnosti. Je to zvlášť dôležité v našich spoločnostiach, kde rôzne myšlienkové prúdy odvádzajú od Boha a ľudské bytie stráca zmysel. Chceme ohlasovať evanjelium milosti a lásky, aby všetci ľudia dospeli k spoločenstvu s Otcom, Synom a Duchom Svútým, aby mali dokonalú radosť." Teda ohlasovanie evanjelia lásky, aby ľudia dospeli k šťastiu. Ak si proti tomuto, tak sa sám stávaš potlačovateľom náboženskej slobody. Okrem toho v dokumente lídri vyjadrujú názor, že náboženstvá by mali byť garantom mieru vo svete a v „žiadnom prípade nesmú byť ohniskami intolerancie ani násilia“. Následne vyzývajú na budovanie spoločnosti preniknutej bratstvom a solidaritou. A pokračujú, že v tomto chcú kresťania „spolupracovať so všetkými ľuďmi dobrej vôle (rozumej ateistami) v duchu solidarity a bratstva“ Takže ak už sa k tomu dokumentu chceš naozaj vyjadriť, ako od ľavičiara a humanistického ateistu, by som očakával skôr ocenenie ako kritiku. Zvlášť, keď sa v závere dokumentu píše že: „vyzývame bohaté krajiny, aby boli pozornejšie voči rozvojovým a chudobným krajinám v duchu solidárneho zdieľania...“ a ďalej: „Apelujeme na všetkých, ktorí zastávajú zodpovedné miesta v spoločnosti, a na všetkých ľudí dobrej vôle (rozumej na všetkých dobrých ľudí bez rozdielu vyznania), aby sa zasadili za citlivé a ohľaduplné spravovanie stvorenstva (rozumej všetkého), aby sa to dialo v duchu solidarity, zvlášť vo vzťahu k národom, ktoré žijú v biede a aby budúcim generáciám zanechali reálne obývateľnú planétu.“
To ohlasovanie sa meni na snahy o zmeny zakonov. A to uz nie je len ohlasovanie! . A napisal si: "Ide tu o to, aby sa ľudia nenechali celkom preniknúť egoizmom, ktorý ako jedinú hodnotu uznáva samého seba. Pritom ako riešenie nenabádajú k nepriateľstvu voči ateistom (fakt nechápem, ako si k tomu mohol dospieť) ale k intenzívnejšiemu spojeniu s Bohom a k hlbšiemu spoločenstvu medzi veriacimi. Ak toto považuješ za prejav diskriminácie, tak potom sa asi nemáme o čom rozprávať." . Takze ateisti su pre veriacich ludia preniknuti egoizmom? A uznavaju hodnotu len sameho seba? Vsak to je urazanie inych ludi! Nielen on k tomu dospel! A kto to povazuje za diskriminaciu, s tym sa nemas o com rozpravat. Asi len rovno si davat nabozenstvo aj do zakonov bez diskutovania s egoistami.
K tomu príkladu s koberčekom: samozrejme, že ho vykážu, pretože narúša ich obrad. No keď si pokľakne na chodník a bude zrejmé, že to nie je cielená provokácia, myslím, že ho nechajú tak.
tak schvalne
alebo ak niekto (aktivne, napriklad tu v diskusii) vyhlasuje ze cirkvi sa mylia, este nie je antiteista?
Ak dotyčný vyhlasuje, že cirkvi sa mýlia, ale uznáva existenciu Boha ako najvyššej bytosti, ktorá stvorila Vesmír a čiastočne ho riadi, tak nie je antiteista. No ak aktívne vystupuje v diskusiách proti akémukoľvek náboženstvu a proti existencii a podstate Boha, tak je antiteista. Ateista si prečíta nejaký článok o Bohu, pousmeje sa, a ide čítať trebárs o autách.