Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Diskriminácia a predsudky voči ateistom (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

No, neviem, neviem
zdá sa ti, že ateisti sú diskriminovaní? Podľa mňa je to skôr naopak. V prvom rade, musím povedať, že som jednoznačne za náboženskú slobodu, ktorú považujem za neodňateľné ľudské právo. Sloboda svedomia a vyznania musí byť základný pilier občianskej spoločnosti (vrátane ateistického presvedčenia). Ďalej mi nie je jasné, za koho hovoríš. Existuje u nás nejaká skupina humanistických ateistov? Možno pár intelektuálov. Majú nejaké spoločné hodnoty? Je to naozaj taká skupina, pre ktorú by bolo potrebné samostatné TV vysielanie? Väčšina ateistov u nás sú ľudia, ktorých Boh nezaujíma. Pre týchto je robených 90% TV vysielania. To je zhruba percento TV programov, kde sa o Bohu vôbec nehovorí, ako keby neexistoval. Teda čistý ateizmus. V značnej časti článku vymenúvaš rôzne prenasledovania ateistov. Je smutné a odsúdeniahodné každé prenasledovanie ľudí za iný svetonázor a je mi ľúto každého prenasledovania, ktorého sa kresťania dopustili. Zachovajme však aj určité proporcie. Vykresľovať prenasledovanie ateistov v modernej dobe, ako jedinečnú krivdu je neférové oproti stovkám miliónov zabíjaných, mučených, väznených a inak diskriminovaných kresťanov v Rusku a jeho satelitoch, v Číne, Kambodži, Vietname, Kórei aj v samotnom Československu. Prečítaj si čo prežila napr. sestra Zdenka (v knihe Za mrakmi je moje milované slnko). Potom hovor o diskriminácií. Jeden môj priateľ, už nebohý – zomrel na rakovinu, strávil 9 rokov svojho života na nútených prácach v uránových baniach len preto, že sa chcel stať kňazom. A to je len jeden z mnoho tisícov s podobným osudom. Spomínaš prenasledovanie ateistov Hitlerom. Hitler prenasledoval všetkých, ktorí neboli zaňho a popri Židoch a Rómoch sa zvláštnemu záujmu tešili aj katolíci a hlavne kňazi. Množstvo ich odvliekli do koncentrákov. Za všetkých spomeniem len jedného Pátra Kolbeho. Ani dnes, dvadsať rokov po páde boľševizmu, byť veriacim, hlavne medzi mladými ľuďmi, ale nie len, nie je „cool“. Často to vyžaduje určitú dávku osobnej statočnosti prihlásiť sa ku kresťanstvu. Nesťažujem sa, podľa mňa je to prirodzené. Chcem len povedať, že bedákať v tejto situácií nad diskrimináciou ateistov sa mi zdá scestné. Každý človek, čo vytŕča z davu, je spoločnosťou vždy viac, či menej nejakým spôsobom marginalizovaný bez ohľadu na to, či je veriaci, či neveriaci. Ak však považuješ za diskrimináciu vyhlásenie biskupov Gálisa a Tondru o potrebe boja so sekularizmom tak je to veľké nedorozumenie. Pod sekularizmom v tomto kontexte sa myslí vypudenie Boha z bežného života. Prostredie súčasnej spoločnosti s extrémnym dôrazom na konzum, pôžitok a materiálne zabezpečenie vytvára na veriacich permanentný tlak na opúšťanie predstavy Boha ako integrálnej súčasti celého života. Ľudia si síce myslia, že veria v Boha, ale prakticky žijú tak, ako keby Boha nebolo. Nechcem sa tu teraz rozvíjať diskusiu, či to je dobré alebo zlé. Je však úplne legitímnou témou biskupov na toto upozorňovať a to zvlášť na kongrese o pastorácií. Ide tu o to, aby sa ľudia nenechali celkom preniknúť egoizmom, ktorý ako jedinú hodnotu uznáva samého seba. Pritom ako riešenie nenabádajú k nepriateľstvu voči ateistom (fakt nechápem, ako si k tomu mohol dospieť) ale k intenzívnejšiemu spojeniu s Bohom a k hlbšiemu spoločenstvu medzi veriacimi. Ak toto považuješ za prejav diskriminácie, tak potom sa asi nemáme o čom rozprávať. Čo sa týka toho, že sa inšpriovali spoločným vyhlásením Benedikta XVI a Christodoulosa tak tam o boji proti sekularizmu nie je ani zmienka. Zrejme si sa dostal k výrazne skresleným informáciám.
Miro Koseček
Ešte pokračovanie
Píše sa tam toto: "Predovšetkým slávnostne obnovujeme svoju túžbu ohlasovať svetu evanjelium Ježiša Krista hlavne novým generáciám, pretože láska nás pobáda pomôcť im nájsť Pána (Krista), ktorý prišiel do nášho sveta, aby všetci mali život a aby ho mali v hojnosti. Je to zvlášť dôležité v našich spoločnostiach, kde rôzne myšlienkové prúdy odvádzajú od Boha a ľudské bytie stráca zmysel. Chceme ohlasovať evanjelium milosti a lásky, aby všetci ľudia dospeli k spoločenstvu s Otcom, Synom a Duchom Svútým, aby mali dokonalú radosť." Teda ohlasovanie evanjelia lásky, aby ľudia dospeli k šťastiu. Ak si proti tomuto, tak sa sám stávaš potlačovateľom náboženskej slobody. Okrem toho v dokumente lídri vyjadrujú názor, že náboženstvá by mali byť garantom mieru vo svete a v „žiadnom prípade nesmú byť ohniskami intolerancie ani násilia“. Následne vyzývajú na budovanie spoločnosti preniknutej bratstvom a solidaritou. A pokračujú, že v tomto chcú kresťania „spolupracovať so všetkými ľuďmi dobrej vôle (rozumej ateistami) v duchu solidarity a bratstva“ Takže ak už sa k tomu dokumentu chceš naozaj vyjadriť, ako od ľavičiara a humanistického ateistu, by som očakával skôr ocenenie ako kritiku. Zvlášť, keď sa v závere dokumentu píše že: „vyzývame bohaté krajiny, aby boli pozornejšie voči rozvojovým a chudobným krajinám v duchu solidárneho zdieľania...“ a ďalej: „Apelujeme na všetkých, ktorí zastávajú zodpovedné miesta v spoločnosti, a na všetkých ľudí dobrej vôle (rozumej na všetkých dobrých ľudí bez rozdielu vyznania), aby sa zasadili za citlivé a ohľaduplné spravovanie stvorenstva (rozumej všetkého), aby sa to dialo v duchu solidarity, zvlášť vo vzťahu k národom, ktoré žijú v biede a aby budúcim generáciám zanechali reálne obývateľnú planétu.“
Miro Koseček
To nie veriaci majú predsudky
ale neveriaci voči kresťanom. Kde som povedal, že ateisti sú ľudia presiaknutí egoizmom? Skús sa na môj príspevok pozrieť bez predsudkov.
Miro Koseček
Aj bez logiky, si chcel povedat. Namyslenost veriacich je neporovnatelna s nejakou namyslenostou neveriacich.
ailuj
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... > >>

Zase predsudky,

argumentuj vecne prosím.
 

Myslím,

že tie predsudky sú obojstranné (neveriaci voči veriacim aj naopak) ... aj keď sú výnimoční jedinci na oboch stranách, ktorí predsudky nemajú, resp. s nimi poctivo bojujú :)
.
Jednoducho každý si väčšinou robíme obraz o iných podľa svojich predstáv, nie podľa skutočnosti, ktorú zväčša nepoznáme (lebo zmýsľame inak, a často sa nedokážeme pozerať z viac ako jednej strany). Teda to, čo vidíme na druhých je skôr naše zrkadlo (že, pán autor :), než pravda o nich ...
 

Ja mám predsudky a odpor...

...len voči patologicky bezcitným a namysleným debilom... Takí zaviedli ľudstvo vždy len do sra****.
 

ani ja neviem...

tiez sa necitim diskriminovany ako ateista, ale to neznamena, ze nim niesom. aj za komunizmu som sa necitil diskriminovany, aj ked som nemal spravny robotnicky povod. ale mam kamaratov, ktory sa kvoli tomu nedostali na VS, takze skupina "nerobotnikov", ku ktorym som patril diskriminovana bola
ked uz chces nejaku "rovnovahu" myslim si, ze za starocia bolo zabitych ovela viac ludi v mene viery ako v boji proti nej. vychadzam z toho, ze viera tu existuje ako veduca ideologia uz minimalne 2000 rokov. myslim si, ze podstatne je uvedomit si, ze ideologie, ktore povazuju svoju za nadradenu sposobuju obete. zial krestanstvo takou idealogiou historicky je. ale drzim palce vsetkym biskupom v snahe zmenit to.
co sa tyka byt mladym a byt veriacim, tak osobne som zazil, ze mlada generacia (
 

...

co sa tyka byt mladym a byt veriacim, tak osobne som zazil, ze mlada generacia (mladsia ako 20) s tym nema absolutne problem. verejne sa medzi sebou rozpravaju, kedy pojdu do kostola, ako bolo na spovedi, atd. nemozem generalizovat, hovorim len na zaklade mojej osobnej skusenosti, mozno existuje nejaka studia, ktora moje tvrdenie vyvrati. je pravda, ze v starsej generacii, poznacenej socialistickou vychovou, je to stale troska tabu a vyzaduje si to spominanu osobnu odvahu sa k tomu prihlasit, myslim, ze je to hlavne preto, lebo si pamatame, kto sa ako spraval a co hlasal pred 89-tym a odrazu sa verejne hlasil ku krestanstvu a zacal moralizovat a odsudzovat ateistov.
mozno aj preto ma pre mna viera pachut pokrytectva v style - clovek ma zit skromne, ale nie ja. jedna veriaca mi raz prezradila, preco sa jej znechutila cirkev. spievala v cirkevnom spevokole a raz ich pozvali do vatikanu. prisla tam a vsetko bolo vykladane zlatom, dvere mali zlate klucky a neviem, co este. jednoducho v "ustredi" krestanstva, ktore hlasa, ze krestan ma zit skromne, nasla najvacsie bohatstvo, ake kedy videla. neprestala vsak verit v boha...
Rad by som vedel, co je povazovane za boj so sekularizmom, lebo vysvetleniu, ze je to boj proti vypudeniu boha z bezneho zivota, celkom nerozumiem. Mysli sa tym, ze v telke ma byt v kazdom filme prezentovana nabozenska filozofia? Ze sa ludia maju v praci zdravit pan boh daj stastia? Alebo sa tym mysli, nabor co najviac oveciek?
ako ateista mam pocit, ze tato veta je namierena proti mne: "Je to zvlášť dôležité v našich spoločnostiach, kde rôzne myšlienkové prúdy odvádzajú od Boha a ľudské bytie stráca zmysel."
 

Už som napísal,

že bojovať proti sekularizmu znamená prehĺbenie osobného vzťahu s Bohom a vytvorenie bratského spoločenstva s inými ľuďmi.
Čítaj poriadne pred tým, než niečo napíšeš. A skús sa zbaviť predsudkov :-)
 

S tým počtom obetí

by som bol opatrný. Solženicyn uvádza, že počet obetí španielskej inkvizície za asi 110 rokov jej existencie vyrovnala ruská ateistická revolúcia na justičných vraždách za prvých 10 mesiacov.
 

rad by som

poznal dvovod, preco by mali byt teda zakazane interupcie a su marene vyskumy novych liecebnych postupov pre vsetkych, teda aj neveriacich.
Sloboda vierovyznania je prima, ale co ja?

Ako ateista neverim, ze na toto dokazete argumentovat.

Nech sa paci,
za odpoved vopred dakujem.
 

Je logické, že ako neveriaci neveríte :)

Ale teraz vážne.
Interrupcie sú trochui mimo témy, ale môj názor môžem napísať.
Je to veľmi zložitý, dnes azda najzložitejší spoločenský problém. Vyplýva to z toho, že kresťania a ateisti majú diametrálne odlišné predstavy o tom, čo je to embryo. Pre ateistov je to zhluk buniek v tele ženy, pre kresťanov je to plnohodnotný človek. Z toho logicky vyplýva, že pre ateistov má jednoznačne prednosť slobodná voľba ženy, pre kresťanov naopak ochrana ľudského života.
Podľa koho teda upraviť legislatívu? Súčasná právna úprava je jednoznačne ateistická. Zdá sa, že väčšina spoločnosti to tak chce. V demokracii je teda prirodzené, že máme taký interrupčný zákon, ako je jeho aktuálne znenie. Je to demokratické riešenie. Súčasťou demokracie je však aj otvorenosť diskusii a možnosť meniť zákony. Preto považujem za úplne leigitímne aktivity odporcov potratov, pokiaľ nesiahajú na základné práva ostatných ľudí. (Pozor, v prípade, že by sa im podarilo presvedčiť väčšinu spoločnosti o tom, že potraty treba zakázať a na základe toho by sa zmenil potratový zákon, považoval by som to tiež za správne a nebolo by to o nič väčšie zasahovanie do slobody, než ustanovuje aktuálny zákon.)
 

mnacelkom dost uraza,

ak niekto implicitne postavi ateizmus a "egoizmus, ktorý ako jedinú hodnotu uznáva samého seba", ci "spoločnost s extrémnym dôrazom na konzum, pôžitok a materiálne zabezpečenie ".
ty vlastne tvrdis, ze ak nemam vieru v boha (akehokolvek alebo toho jedineho spravneho?), musim byt egoista, pozithar a konzument
 

nemusis

to je iba odbav - nemries :D
 

 

To je len ten hlbsi prejav lasky v ktorom sa maju len tak nevinne zomknut.
 

Skôr než sa urazíš,

prečítaj si ešte raz, čo som napísal bez predsudkov. Nenapísal som, že ateisti sú pôžitkárski egoisti.
Napísal som, že dnešná kultúra (povedzme určité jej vetvy) vytvárajú silný tlak, ktorý v ľuďoch vytvára konzumnú mentalitu, kde najdôležitejší je pôžitok. (V tomto môžeš nesúhlasiť, ale ja to tak vnímam.)
Zároveň tieto kultúrne prvky sú bez akejkoľvek referencie voči Bohu, lebo ako implicitnú referenciu podsúvajú seba samého a moje potreby.)
Toto je to, čo cirkevní predstavitelia nazývajú sekularizmus.
Zároveň som tvrdil, že s týmto by "humanistickí ateisti" nemali mať problém, lebo v tomto nám ide o spoločnú vec. Edo je tiež proti konzumnej kultúre a kultúre egoizmu a unilateralizmu. (Ak sa mýlim, opravte ma.)
 

dajme tomu,

ze som to teda pochopil zle a chcel si povedat, ze ak krestania vypudia boha z bezneho zivota, stanu sa z nich egoisti a pozitkari.
takto je to blizsie k tomu co si chcel povedat?
 

Nie, chcel som poedať niečo iné

ak sa človek stane egoistom a pôžitkárom, vypudí zo svojho života Boha.
 

aha.

takto je to ok a uz sa ani neurazam
 

Mám takú otázku.

Myslíš si, že cirkev je akýmsi automatickým garantom proti vytváraniu konzumnej mentality, kde najdôležitejší je pôžitok ?
 

To som nikdy nepovedal.

Keby to tak bolo, tak tu teraz nemáme konzumizmus.
Nič na tomto svete nie je ideálne. Povedzme, že je to podobne ako s demokraciou. Nie je to nič moc, ale je to najlepšie, čo máme a sami to vytvárame (teda aspoň čo sa mňa týka)
 

Viem že si

to síce takto nepovedal, ale snaží sa o to. No prekvapilo mňa to tvoje prirovnanie s demokraciou. Nenapadlo ťa niekedy, že závislosť od viery môže človeka natoľko zväzovať, že časom zistí ( možno aj nie, alebo si to nepripúšťa ), že mu dáva menej ako dostáva ?
 

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... > >>

Najčítanejšie


  1. Peter Franek: Toto je taká blbosť, že jej ani nadpis neviem vymyslieť. 25
  2. Adrián Vološin: Aj vykastrovaný lockdown zaberá, ale premierovi to nehrá do karát celoplošného testovania 24
  3. Peter Slamenik: Cibuľkovej manžel je ako Columbova žena 23
  4. Eva Bacigalová: Do roka a do dňa (1. časť) 11
  5. Ľuboslava Šusteková: Huspenina 11
  6. Marian Baran: Cez čiaru 9
  7. Miro Koseček: Prestaňte pľuť na Gretu 8
  8. Silvia Smolková: Tódovej "followeri" 8
  9. Jaroslav Polaček: V okolí je pozitívnych viac, v meste sme na tom približne rovnako 8
  10. Filip Olekšák: #chrantesvojebabky 6

Rebríčky článkov


  1. Silvia Smolková: Tódovej "followeri"
  2. Lubomir Zahora: Obchod z diplomkami.
  3. Jaroslav Polaček: V okolí je pozitívnych viac, v meste sme na tom približne rovnako
  4. Roman Hutira: Vzdelanie zadarmo má svoju cenu (Dánsko)
  5. Miroslav Binčík: Mrhanie zdrojmi, pohŕdanie silami. A kde je perspektíva?
  6. Veronika Svabyova: Radostná DSS
  7. Veronika Svabyova: Súrodenci
  8. Silvia Smolková: “Mŕtvy mafoš je dobrý mafoš. Zachvíľu budú všetci dobrí."
  9. Ján Škerko: Moje spomienky na Dunaj v Bratislave
  10. Lukáš Baloga: Odložené dlhy by mohli spôsobiť ďalšiu finančnú krízu


Už ste čítali?