Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Diskriminácia a predsudky voči ateistom (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

Viem že si
to síce takto nepovedal, ale snaží sa o to. No prekvapilo mňa to tvoje prirovnanie s demokraciou. Nenapadlo ťa niekedy, že závislosť od viery môže človeka natoľko zväzovať, že časom zistí ( možno aj nie, alebo si to nepripúšťa ), že mu dáva menej ako dostáva ?
bedabeda
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... > >>

Ach, zase tie predsudky :-(

Ani sa o to nesnažím.
Cirkev sa snaží bojovať proti konzumizmu, ale nie je nijakým garantom, že sa to podarí.
Čo sa týka tej závislosti od viery, áno napadlo mi to a myslím, že sa to aj stáva. Akurát neviem, ako to súvisí s témou.
 

Nepovedal som

predsa, že sa o to snažíš ty, povedal som cirkev, čo by bolo v poriadku. No, pokiaľ ide o tú súvislosť, chcem naznačiť, že na jednej strane sa snaží bojovať proti konzumu a všetko čo je s tým spojené, no na druhej strane môže zväzovať človeka v takej miere, že to až naruší jeho osobnosť. Už to nie je ten človek, je to iba nejaká schránka podvolená ideológii. Inak niečo podobné jestvuje aj vo vede. Veda môže a aj rieši určité dielčie problémy sveta, ( urýchluje hospodársky rast ), no na druhej strane z toho za určitých okolností vznikajú ďaleko závážnejšie problémy, ktoré by by vôbec nenastali. Takýmto spôsobom sa ľudstvo stáva závislé od technického pokroku až natoľko, že pokiaľ nejaká časť skolabuje, tak to máva fatálne následky. No, trocha som odbočil, ale iba pre vysvetlenie...
 

Zo skúseností

s cirkvou (hlavne katolíckou) ale aj s inými mi nevychádza, že by narúšala osobnosť človeka. Možno máš na mysli rôzne sekty ako napr. Svedkovia Jehovovi, kde dochádza k psychologickej manipulácii, ale cirkev toto nerobí.
Myslím, že toto je tiež súčasťou predsudkov ateistov voči cirkvi.
 

je ti dufam jasne,

ze tak ako jehovista neprizna ze jehovisti narusaju osobnost, moonista to neprizna o moonistoch, ani katolik to nemoze (nechce, nevie) priznat o RKC?
 

No je pravda,

že tí, ktorí sú manipulovaní si to väčšinou nedokážu uvedomiť a teda aj moje slová v tomto prípade majú dosť malú váhu.
Je tu ale aj objektívny aspekt. Psychologická manipulácia má určité konkrétne znaky a tie sa v bežných cirkvách nevyskytujú, alebo len v značne obmedzenej miere.
Nikde v serióznej odbornej literatúre som sa nestretol s názorom, že by všetci katolíci podliehali psychologickej manipulácií. Ak o niečom serióznom vieš, daj mi vedieť. Táto oblasť ma dosť zaujíma.
 

Nakoľko si veriaci

a dá sa s tebou rozumne diskutovať, treba sa pozrieť na celú škálu predstaviteľlov a zariadení rkc. Myslím, že najhoršie je to na dedinách, samozrejme nie všetkých. Vo veľkej miere farár vytvára atmosféru, kde neveriaci prakticky na spolužitie s ostatnými v dedine nemá žiadnu šancu. Od útleho veku prostredníctvom rodiny robia na deti psychologický nátlak, že musia chodiť do kostola. To všetko má za následok, že voľba prakticky pre nich neexistuje. Naviac u dspelých vytvára pocit nadradenosti oprotii ateistom až do takej miery, že ostatných považujú za menejcených a tento postoj v nich naozaj cielene pestuje. Toto ich presvedčenie dosť výrazne prevláda aj na tomto blogu. Preto mne naozaj vychádza úplne niečo iné...
 

Áno, v určitých

geografických oblastiach je vplyv RKC značný a vytvára spoločenský tlak. Ja osobne s tým tiež neveľmi súhlasím. Avšak dnes v dobe internetu, množstva televíznych kanálov, všadeprítomnej reklamy má človek oveľa viac možností výberu správania.
Psychologická manipulácia je však niečo úplne iné, tam ide o skutočnú kontrolu nad rozhodnutiami človeka. Na psychologickú manipuláciu potrebuješ úplne odrezať (spoločesky) človeka od svojho okolia a pripútať si ho k sebe (pozri sa napr. na Svedkov Jehovových - ti sú u nás najrozšírenejší).
To, ako opisuješ situáciu, bol stav možno pred sedemdesiatimi rokmi, ale dnes sa už prakticky takéto miesta nevyskytujú (aspoň ja o nich neviem).
Viem napríklad o jednej dedine, kde asi pred tridsiatimi, keď sa jeden mladý pár zosobášil mimo kostola, bol to miestny škandál a hanba pre celú rodinu. Aj to bol vtedy do veľkej miery spoločensky jav, miestny kňaz s tým nemal nič spoločné.
Dnes je však táto dedina oveľa sekulárnejšia a niečo podobné ako vtedy by sa tam už nedalo zopakovať.
 

Re: Miro Koseček

" Na psychologickú manipuláciu potrebuješ úplne odrezať (spoločesky) človeka od svojho okolia..."
Ja chápem, že ťažko pripúšťať veci, ktoré ti nepasujú. Stačí ti dedinská komunita, kde každý každému vidí priam do taniera. Túto komunitu uvláda miestny farár a aj v dobe internetu, tie tlaky, ktoré sú iba prenesené z kostola domov sú evidentné. Áno, pokiaľ sa v dospelosti jedinec vymaní z tejto komunity, odsťahuje sa a závisí už potom na ňom, ako sa s tým vysporiada, čo sa niektorým nepodarí.
Teraz v parlamente bola nejaká debata, kde sa malo uzákoniť zákaz telesných trestov. Ja si myslím, že by sa malo tiež uzákoniť zákaz vnucovať deťom akékoľvek vierovyznanie a nie ešte umožňovať vyučovanie náboženstva na školách. Škola by mala byť jak apolitická, tak bez vyznania. Tieto veci sa naozaj dejú, či si to pripustíš alebo nie. Jehovistov sem nepleť, bavíme sa konkrétne o RKC.
 

No, keď myslíš....

Inak, čo sa týka tých zákonov o výchove, zrejme si to neuvedomuješ, ale to, čo si napísal o vnucovaní vierovyznania, je plodom totalitného myslenia, ktoré sme zdedili ešte z komunizmu. Nijaký zákon, nesmie určovať rodičom, aké názory smú a nesmú vštepovať svojim deťom a ako ich vychovávať.
Ak by škola bola bez vyznania, znamenalo by to ateistickú školu, čo by bola diskriminácia veriacich. Ak si rodičia žiadajú kresťanskú výchovu dieťaťa, ako im štát v tom môže brániť?
 

No,

zrejme tvoja viera zanechala na tebe viac stôp, ako som si pôvodne myslel. Myslím si, že ty si neuvedomuješ, čo si teraz napísal. Nerozumiem, čo je na to " totalitné ", keď chcem školu apolitickú a bez vyznania ??? Naozaj si to zaslúži tri otázniky. Prepáč, ale úplne scestné je povedať, že keby nebolo náboženstvo na školách, bola by to diskriminácia veriacich. Keď toto myslíš naozaj vážne, je to stebou naozaj vážne. To ako keby si povedal, že keď nebudú vyučovať hru na gitare v priestorách školy a v riadnych vyučovacích hodinách, je to diskriminácia detí, ktoré majú o to záujem ! ! ! A aká ateistická škola, ateizmus nie je viera, nie je to nejaký prúd, ktorý by ľudí nejako zlučoval a za niečo bojoval. Sú to normálni ľudia, ktorí jednoducho nemajú potrebu chodiť pravidelne do kostola... A ako by tým štát bránil deťom v kresťankej výchove, tomu zasa nerozumiem. Čím ? Sliedil by za nimi, keď idú zo školy a išli by na náboženstvo ? RKC, keď si chce vychovávať svoje ovečky, v poriadku, nech si na to vyčlení svoje prostredie.
Mne veriaci naozaj nevadia, je to výsostne ich vec, tak ako nemám nič proti záhradkárom, filatelistom, potápačom a iným záľubám, pokiaľ nezasahujú do chovania iných...
 

Skús čítať bez predsudkov, čo som napísa

totalitné nie je, keď sa nebude vyučovať náboženstvo, totalitné je, keď to štát zakáže.
Čo sa týka ateizmu, je to viera - veríš, že Boh neexistuje. A to, že to nie je nejaký prúd, ktorý by ľudí zlučoval a za niečo bojoval? Čítal si vôbec článok, ku ktorému je táto diskusia?
 

takze nemas problem,

ked rodicia vedu deti k satanizmu alebo fasizmu, je to vylucne ich vec?
.
"Stat" si z nejakeho dovodu kedysi vymyslel ze vsetky deti potrebuju dostat urcite mnozstvo znalosti a ze stat je jediny schopny a ochotny im tieto znalosti poskytnut. Myslim ze na stat mame podobne nazory, takze zrejme budes aj suhlasit s tezou, cim menej stat (povinne, pod hrozbou trestu) zasahuje do vychovy deti (za peniaze, ktore pod hrozbou trestu vyzbieral od obcanov), tym lepsie. V tomto koncepte akosi nerozumiem tvojmu nazoru, ze stat ma poskytovat detom vedomosti z urcitej (aj ked inak tebe prijatelnej) ideologie.
nedavalo by ti ovela vacsi zmysel nechat na skolu iba to naozaj nevyhnutne (co podla mna znamena pisat, cita a pocitat po uroven odmoznin a plochy valca - mozno ani to nie) a vsetko ostatne nechat na jednotlivych obcanov/rodiny ?
 

V podstate s tebou súhlasím

štát by mal oveľa menej zasahovať do vyučovania. A v žiadnom prípade nemôže zakázať, aby sa učilo náboženstvo.
Škola je v princípe dobrá vec a mala by učiť to, čo si v zásade žiadajú rodičia žiakov. Však školy nie sú len štátne ale aj cirkevné (a sú rôznych cirkví), súkromné a iné.

Čo sa týka toho satanizmu a fašizmu, nedá sa rodičom zabrániť, aby tak vychovávali deti (lebo deti vychovávaš hlavne svojim chovaním a vnútornými postojmi). Určite by sa to však nemalo verejne vyučovať, lebo sú to zjavne spoločensky škodlivé veci. Dokonca by to bolo aj protizákonné, lebo je zakázané propagovať (nieto ešte vyučovať) násilné správanie a nenávisť voči akýmkoľvek skupinám.
 

Ešte k vyššie uvedenému príspevku

Keďže som si všimol, že publikačný systém už neodsadzuje príspevky na nižšiu úroveň, spresňujem - bola to reakcia na alfu
 

tie tvoje prve styri vety

nejako nejdu dokopy. teda ak sa bavime o realnom slovenskom skolstve.
povinne a statom financovane skolstvo nema ucit to co chcu rodicia, ale to co chce (respektive povazuje za potrebne) stat. iba sukromne (lepsie povedane nestatne) skoly (keby boli nezavisle od statnych penazi) mozu ucit co chcu rodicia.
takze imho treba zo skol (statnych) vyhodit vsetko co nie je nevyhnutne nutne k tomu aby clovek mohol v state fungovat, vratane nabozenstva
 

je zaujimave,

ako (nielen) katolici radi poukazuju na rozdiely medzi sektou a cirkvou na priklade jehovistov.
Miro, videl si uz ziveho jehovistu (okrem tych co ta oslovi so straznou vezou na zastavke)?
ja som poznal par ludi, boli to (skoro) uplne normalni ludia, pracovali (a vyplatu ani majetok nikomu neodovzdavali), chodili do kina, na plavaren atd.
pokial sa tema nezvrtla na nabozenstvo (co zase moc dlho netrvalo, oni si asi nevedia pomoct :)) tak by si z ich spravania nezistil rozdiel oproti povedzme beznemu katolikovi.
 

RE: je zauimave (alfa)

Myslím, že Svedkov jehovovych poznám lepšie ako drvivá väčšina ľudí. Strávil som v diskusiách (a hlavne počúvaní) s nimi (na rôznych stupňoch ich hierarchie) veľa času. Dokonca mám medzi nimi jedného priateľa a bývalého blízkeho spolupracovníka (už vtedy bol jehovistom).
V bežnom živote by človek ťažko zistil rozdiel, dokonca som nemal ani dojem, že by to s náboženským presvedčovaním (okrem času, ktorý majú na to vyhradený) príliš preháňali. V určitých kritických chvíľach sa však prejaví to, že sú naozaj manipulovaní.
Okrem toho ich organizácia vykazuje viacero znakov manipulácie: ich učenie je silo dogmatické, nepripúšťajú akúkoľvek odbornú diskusiu s inými náboženskými názormi, vedú svojich členov k absolútnej poslušnosti v určitých oblastiach a v prípade neposlušnosti vyvíjajú na nich neprimeraný nátlak, rôznymi nariadeniami, napr. zákaz slávenia vianoc, odmietanie transfúzie krvi a pod. ich sociálne izolujú, aby ich naviazali na vlastné spoločenstvo
 

dobre,

a myslis ze sa podobna manipulacia (ktora sa prejavi iba v kritickych momentoch) sa u katolikov nevyskytuje?
o co je jehovisticke ucenie viac dogmaticke ako katolicke? vieme to vobec porovnat, resp. mame na dogmatizmus nejaku mierku?
pamatas si na vyklasenia katolickeho kleru o hlasovani poslancov (myslim ze nieco o potratoch), kde hovorili ze uz hlasovanie inak ako za uplny zakaz vedie k automatickej exkomunikacii? nemusia katolici v urcitych oblastiach (antikoncepcia, rozvody, potraty, ...) posluchat?
 

No,

v tom sa zrejme nezhodneme. Samozrejme že škála veriacich je rôznorodá, od tých fanatikov až po tých benevolentných. A čo sa týka siekt, cirkev a hlavne katolícka má všetky znaky psychologickej manipulácie a som presvedčený, že to nie sú len moje predsudky. História rkc, ktorá má za sebou 2 tisícročnú tradíciu je plná neuveriteľných krutostí, nie len psychologickej manipulácie. Viem, že ty si presvedčený o svojej pravde, ja zasa o svojej, takže tešilo ma...
 

RE: No, (bedabeda)

vymenuje tie všetky znaky psychologickej manipulácie.
 

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... > >>

Najčítanejšie


  1. Maroš Chmúrny: Škandál u sv. Michala, kus dobrej roboty a nová funkcia 2 672
  2. Mišo Šesták: Keď si sovietsky vojak nesmie vypiť 1 854
  3. Miroslav Ferkl: Vysnívaný dom Igora Matoviča. 1 475
  4. Július Kovács: Kotlebovci sa vyhražali Matovičovi smrťou, pred jeho dom doniesli truhlu a vence 1 359
  5. Roman Vavro: „Čo je to s televíziou? Konečne mi funguje rádio...“ 903
  6. Roman Kebísek: Časť slovenských rozprávok od Dobšinského sa podobá nemeckým od Grimmovcov 854
  7. Michael Achberger: Kedy by ste mali jesť posledné jedlo dňa, aby ste zbytočne nepriberali? 836
  8. Martin Plesch: Ktorých žiakov treba vrátiť do škôl? 772
  9. Miroslav Galovič: Kraj, kde nič nie je XI. Stará Ľubovňa. Posledný skanzen na tripe. 691
  10. Dominika Kislíková: Chleb (náš každodenný malofatranský) 654

Rebríčky článkov


  1. Miriam Studeničová: Životná potreba svätenia sviatočného dňa!
  2. Peter Ďuroška: Nadácia SPP podporila projekt zrakovo postihnutých športovcov
  3. Michal Kováč: Ako sa IBM zo straty vrátila späť k ziskom
  4. Ivan Čarnogurský: KEĎ SA VLÁDNUTIE STÁVA OBSAHOVO NEPODSTATNÉ
  5. Július Kovács: Dr.Bukovský zľahčuje covid a zarába na tom mesačne okolo 5000 eur, pomôžte mi ho odstáviť
  6. Vladimír Bohm: Prečo deti nechcú chodiť do školy a pohŕdajú učiteľmi?
  7. Katarína Adamusová: Hranice vo vzťahoch z pohľadu efektivity
  8. Jozef Legény: Revúca, ako ďalej so správou bytov?
  9. Jaroslav Polaček: NEČAKÁM POTLESK, ALE ZACHRÁNILI SME VODU PRE CELÉ VÝCHODNÉ SLOVENSKO
  10. Eva Rohrman Madová: Cestovať či necestovať ?


Už ste čítali?