No, neviem, neviem
zdá sa ti, že ateisti sú diskriminovaní? Podľa mňa je to skôr naopak.
V prvom rade, musím povedať, že som jednoznačne za náboženskú slobodu, ktorú považujem za neodňateľné ľudské právo. Sloboda svedomia a vyznania musí byť základný pilier občianskej spoločnosti (vrátane ateistického presvedčenia).
Ďalej mi nie je jasné, za koho hovoríš. Existuje u nás nejaká skupina humanistických ateistov? Možno pár intelektuálov. Majú nejaké spoločné hodnoty? Je to naozaj taká skupina, pre ktorú by bolo potrebné samostatné TV vysielanie? Väčšina ateistov u nás sú ľudia, ktorých Boh nezaujíma. Pre týchto je robených 90% TV vysielania. To je zhruba percento TV programov, kde sa o Bohu vôbec nehovorí, ako keby neexistoval. Teda čistý ateizmus.
V značnej časti článku vymenúvaš rôzne prenasledovania ateistov. Je smutné a odsúdeniahodné každé prenasledovanie ľudí za iný svetonázor a je mi ľúto každého prenasledovania, ktorého sa kresťania dopustili. Zachovajme však aj určité proporcie. Vykresľovať prenasledovanie ateistov v modernej dobe, ako jedinečnú krivdu je neférové oproti stovkám miliónov zabíjaných, mučených, väznených a inak diskriminovaných kresťanov v Rusku a jeho satelitoch, v Číne, Kambodži, Vietname, Kórei aj v samotnom Československu. Prečítaj si čo prežila napr. sestra Zdenka (v knihe Za mrakmi je moje milované slnko). Potom hovor o diskriminácií.
Jeden môj priateľ, už nebohý – zomrel na rakovinu, strávil 9 rokov svojho života na nútených prácach v uránových baniach len preto, že sa chcel stať kňazom. A to je len jeden z mnoho tisícov s podobným osudom.
Spomínaš prenasledovanie ateistov Hitlerom. Hitler prenasledoval všetkých, ktorí neboli zaňho a popri Židoch a Rómoch sa zvláštnemu záujmu tešili aj katolíci a hlavne kňazi. Množstvo ich odvliekli do koncentrákov. Za všetkých spomeniem len jedného Pátra Kolbeho.
Ani dnes, dvadsať rokov po páde boľševizmu, byť veriacim, hlavne medzi mladými ľuďmi, ale nie len, nie je „cool“. Často to vyžaduje určitú dávku osobnej statočnosti prihlásiť sa ku kresťanstvu. Nesťažujem sa, podľa mňa je to prirodzené. Chcem len povedať, že bedákať v tejto situácií nad diskrimináciou ateistov sa mi zdá scestné.
Každý človek, čo vytŕča z davu, je spoločnosťou vždy viac, či menej nejakým spôsobom marginalizovaný bez ohľadu na to, či je veriaci, či neveriaci.
Ak však považuješ za diskrimináciu vyhlásenie biskupov Gálisa a Tondru o potrebe boja so sekularizmom tak je to veľké nedorozumenie. Pod sekularizmom v tomto kontexte sa myslí vypudenie Boha z bežného života. Prostredie súčasnej spoločnosti s extrémnym dôrazom na konzum, pôžitok a materiálne zabezpečenie vytvára na veriacich permanentný tlak na opúšťanie predstavy Boha ako integrálnej súčasti celého života. Ľudia si síce myslia, že veria v Boha, ale prakticky žijú tak, ako keby Boha nebolo. Nechcem sa tu teraz rozvíjať diskusiu, či to je dobré alebo zlé. Je však úplne legitímnou témou biskupov na toto upozorňovať a to zvlášť na kongrese o pastorácií. Ide tu o to, aby sa ľudia nenechali celkom preniknúť egoizmom, ktorý ako jedinú hodnotu uznáva samého seba. Pritom ako riešenie nenabádajú k nepriateľstvu voči ateistom (fakt nechápem, ako si k tomu mohol dospieť) ale k intenzívnejšiemu spojeniu s Bohom a k hlbšiemu spoločenstvu medzi veriacimi. Ak toto považuješ za prejav diskriminácie, tak potom sa asi nemáme o čom rozprávať.
Čo sa týka toho, že sa inšpriovali spoločným vyhlásením Benedikta XVI a Christodoulosa tak tam o boji proti sekularizmu nie je ani zmienka. Zrejme si sa dostal k výrazne skresleným informáciám.
Miro Koseček
Skôr než sa urazíš,
prečítaj si ešte raz, čo som napísal bez predsudkov. Nenapísal som, že ateisti sú pôžitkárski egoisti.
Napísal som, že dnešná kultúra (povedzme určité jej vetvy) vytvárajú silný tlak, ktorý v ľuďoch vytvára konzumnú mentalitu, kde najdôležitejší je pôžitok. (V tomto môžeš nesúhlasiť, ale ja to tak vnímam.)
Zároveň tieto kultúrne prvky sú bez akejkoľvek referencie voči Bohu, lebo ako implicitnú referenciu podsúvajú seba samého a moje potreby.)
Toto je to, čo cirkevní predstavitelia nazývajú sekularizmus.
Zároveň som tvrdil, že s týmto by "humanistickí ateisti" nemali mať problém, lebo v tomto nám ide o spoločnú vec. Edo je tiež proti konzumnej kultúre a kultúre egoizmu a unilateralizmu. (Ak sa mýlim, opravte ma.)
Miro Koseček
RE: No, (bedabeda)
vymenuje tie všetky znaky psychologickej manipulácie.
Miro Koseček
skusme naopak,
vynikajuco sa hodi (aj ked v niektorych bodoch uz nie...predsa len..aj RKC ide s dobou :) a robi ustupky , co ine jej ostava :D ) na RKC samotnu
Kresťanské učenie
Už som ti raz napísal, že žiadne predsudky nemám, takže sa prosím ťa neopakuj.
"...ateizmu, je to viera - veríš, že Boh neexistuje."
Vidíš, zasa sa mýliš, ja sa k existencii Boha nevyjadrujem, pretože na to namám názor. Vidš, predsudky máš zrejme ty.
Už to tuná niekto spomenul, štát nemá čo zakazovať žiadnu vieru, ale nábožensto nemá na školách čo hľadať a hlavne vo vyučovacích hodinách garantované ministerstvom.
Inak článok som naozaj čítal, možno by som sa ja vyjadril inak, ale je to autorov názor...
"Toto je to, čo cirkevní predstavitelia
z tohto ale vyplýva, že cirkevní predstavitelia vnímajú sekularizmus veľmi obmedzeným spôsobom, vyslovene účelovo a že pojmu "sekularizmus" zrejme neporozumeli/nechú porozumieť. Ako "humanistický ateista" (bez akejkoľvek irónie) s takýmto vnímaním sekularizmu problém mám. Uvedené "určité vetvy" dnešnej kultúry totiž nejako nediferencujú svoju cieľovúskupinu; celkom iste sa zameriavajú na ľudí ako "masu", bez ohľadu na ich presvedčenie a mainstreamovo im podliehajú ľudia bez akýchkoľvek rozdielov .....
Re: Toto je to, čo cirkevní predstavite
Pre "Logika"
-
Aha, takze ked krestania nahodou prave o bohovi nehovoria su to vlastne ateisti? Tych 90% vysielania je pre vsetkych a ziadny cisty ateizmus. Ani krestan predsa nehovori o bohu 24h denne.
Žiť s Bohom neznamená
A máš pravdu, ak kresťan stratí referenciu Voči Bohu (prestane ho brať ako vzťažný bod pre svoje myslenie a konanie) stane sa ateistom. Tomuto sa hovorí sekularizmus. Keď sa tomu skupina kresťanov bráni, tak to nie je diskriminácia ateistov, to je podstata môjho príspevku.
:D ?
Monika,
To, či dávame slovám iný význam my kresťania, alebo vy, neveriaci, je na diskusiu. Ešte pred 100 rokmi bol slovník kresťanský, dnes už si nie celkom rozumieme. Teda, ja si myslím, že vám vcelku rozumiem, lebo váš slovník je dnes všeobecne uznávaný. Mimochodom, nepoukazuje to skôr na diskrimináciu kresťanov?
Ale k veci.
Čo sa týka vypudeniu Boha zo života, ja to mám definované veľmi jasne. Ťažko sa to vysvetľuje ateistovi, lebo on nemá nijakú skúsenosť (vedomú) spolužitia s Bohom. V praxi to znamená, že keď žijem s Bohom, vediem s ním často vnútorný dialóg, pýtam sa ho, čo je v tomto okamihu správne, prosím ho o pomoc, ďakujem mu za všetko a pod. Skrátka je v mojom dni často prítomný. Ak však začnem do centra stavať seba samého, vytlačím Boho z môjho vnútorného sveta, lebo on sa s egoizmom neznáša. Toto som mal na mysli. Vysvetli si to psychologicky, alebo ako chceš, ja osobne verím, že je to reálne ale asi sa to dá do značnej miery vysvetliť ako psychologický jav. Neviem, či som sa vyjadril dosť zrozumiteľne, lebo do veľkej miery je to vec osobného zážitku.
Takže ničoho sa neobávaj, toto s ústavou nijak nesúvisí. A skonči už prosím s tými predsudkami :-)
diskriminacia
A to som kde povedal?
Televízie dávajú to, čo ľudia chcú pozerať. S tým sa nedá nič rozumné urobiť. Jedine ak zaviesť prísnejšie limity na reklamu. Ale to je dnes žiaľ nereálne, záujmové skupiny sú príliš silné.
...
premna zamna si moze papez a spol. rozpravat co len chcu, ak ostanu pri rozpravani nevadi mi to, ak by chceli svojim rozpravanim zasiahnut do mojho zivota, potom by som sa ozval
...
moj osobny nazor na tzv "zblizovanie nabozenstiev" je to nezmysel a fraska na vyvolanie zdania :) v skutocnosti ani jedno jedine nabozenstvo nespravi z principu ziaden skutocny ustupok ci kompromis v zaujme zblizovania...skus ty sam povedat (myslienkovy experiment) - aky ustupok by si spravil (vramci nabozenskych dogiem) voci napr budhizmu/hinduizmu/islamu ak by to bolo v tvojej pravomoci?
Pozri,
Ja som sa nesťažoval, že je tam veľa ateistických programov. Chcel som len poukázať na to, že je nemiestne, keď sa ateista sťažuje, že je tam málo programov vhodných preňho a chcel by ešte nejaké špeciálne vysielanie.
Čo sa týka zbližovania náoženstiev, môžeš si myslieť čo chceš. Podľa mňa tam ide o to, hľadať, čo máme spoločné - a zisťujeme, že je toho oveľa viac, ako sme si mysleli. Vlastne ide o to, aby sme si boli ako ľudia bližší, aj keď vyznávame rôzne náboženstvá.
...
ja tvrdim, ze nie je ziaden program pre ateistov, ale zaroven tvrdim, ze nema byt preco nejaky taky program, lebo potom by sa zacal ateizmus podobat na nabozenstva co ja osobne nechcem
...
omfg a co mate spolocne okrem toho, ze uctievate nejaku formu (casto diametralne odlisnu) boha? a praktikujete rozne nabozenske obrady (casto diametralne odlisne) a mate rozne symboly, vodcov (sanmozrejme odlisne)? vsak okrem toho vas nic nespaja...a este raz opakujem moju otazku - dokazal by si urobit kompromis?
Pod nedorozumením som myslel
...
s druhým tvrdením vcelku súhlasím
...
čo sa týka náboženstiev, tak tie majú spoločné oveľa viac, než to, čo si napísal. Napr. Židia, kresťania a moslimi, majú spoločnú vieru v jedného Boha a ich predstavy sú si oveľa bližšie, než by si čakal.
Zároveň prakticky vo všetkých náboženstvách je prítomné tzv. zlaté pravidlo: Nerob druhému, čo nechceš aby robili tebe. Hoci často ho veriaci nerešpektujú, alebo ho "prebijú" inými pravidlami, ale je v každom náboženstve a má potenciál zvýšiť svoj význam - toto je napr. jeden z dôležitých cieľov medzináboženského dialógu, zamerať pozornosť na toto zlaté pravidlo. Myslím, že keby sa podarilo len toto, tak tento dialóg má veľký význam.
Cieľom tohto dialógu nie je presvedčiť iných, aby sa zriekli svojho učenia, ale aby nachádzali také interpretácie, ktoré sú univerzálne ľudské a spoločné všetkým náboženstvám.