Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Násilie je prejavom vnútornej slabosti (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Je to prejav ľudskosti.

Výborný článok,
k tým spomínaným osobnostiam by som priradil aj Leva Nikolajeviča Tolstoja. Je pravdou a bol som za tridsať rokov policajnej práce mnohokrát v pokušení odpovedať násilím, či už fyzickým alebo "využitím" svojich vyšetrovateľských kompetencií. Fyzickým som nikdy nepodlahol, dúfam, že ani tým sofistikovanejším. Je to však sizyfovská práca, a stále pokračuje.
Pekný deň
Šátek
 
Hodnoť

zivot ale nie je

ciernobiely a prinasa aj nenalinkovane pravidla. Napriklad ked ponizuju cloveka, za ktoreho citite zodpovednost. Vtedy je velmi tazke ostat na nenasilnej ceste. A niekedy aj nemudre.

Ale suhlasim, ze keby Gandhi bol vzorom pre ludi, ktori rozhoduju o osudoch inych, zla a nestasti by na svete bolo ovela menej.

K+
 

 

mno ty si toho ziarivym jenodstrannym prikladom
 
Hodnoť

 

fyzického ale i psychického násilia na iných v tej najrozmanitejšej podobe sa dopúšťajú predovšetkým zakomplexovaní ľudia. Niekedy postačí, keď im dáme najavo, že ich máme radi a niekedy sa mi zdá, že by pomohol iba zázrak.
 

Dobry clanok ;pre aspon trochu idealnu spolocnost.

Momentalne sme v pekle.
Bianka.priklanam sa k tomu zazraku.:)
 
Hodnoť

Efektívnosť praktického nenásilia

môže byť dokazovaná iba vtedy, ak proti nemu stojí spoločnosť založená na podobných mravných princípoch.
Spomenutí "nenásilní bojovníci" by v iných režimoch nedosiahli nič (čo vlastne dosiahla Aun Schan Su Tij, nenásilní kubánski disidenti alebo Andrej Sacharov?)
#
Nezdá sa vám, že milióny obetí holokaustu dostatočne preukazuje, že "praktické nenásilie" má svoje hranice, a tie hranice bohužiaľ neurčujeme my sami, ale ten, proti komu sa bojuje?
 

 

ale tie hranice sú veľmi krehké. Napadli mi Bedári a scéna, keď farár pribalil galejníkovi všetko striebro. Spravodlivé by bolo, keby sa zachoval inak.
 
Hodnoť

...suhlas,

ALE ZIAL BOHU NIE S TEBOU EDIIIK, ALE DISKUTEROM Sosimple.
 
Hodnoť

 

myslim si,ze bez pochopenia podstaty bytia,sa dobro ci zlo definuje iba v akychsi egoistickych pohnutkach
 
Hodnoť

S vacsou castou clanku sa

da suhlasit, ale s historickou vsuvkou autora nesuhlasim. Prekvapuje ma, ze Edo ako vysokoskolsky pedagog, ktory ma docenturu z historie (ak sa mylim, nech mi autor prepaci a uvedie vec na spravnu mieru) pise "A", ale nepise "B".
"V prvom rade musíme pochopiť podstatu a pôvod tohto zhubného javu. Násilie je v skutočnosti zhubná špirála, ktorá zahmlieva náš zmysel pre čas, príčinu i následok, ktorá sa živí sama sebou. Je to ukončenie komunikácie. Tí, ktorí páchajú násilie, väčšinou sami seba chápu ako obete predchádzajúceho (hoci i dávneho) násilia zo strany tých, ktorí sú ich obeťami dnes. Zoberme si ako príklad situáciu na Blízkom východe. V roku 1099, počas prvej križiackej výpravy, kresťanskí rytieri brutálne zmasakrovali desaťtisíc obyvateľov Jeruzalemu. Krutosť a zaslepenosť kresťanov mala rozhodujúci vplyv na radikalizáciu a fanatizmus moslimov. Špirála násilia, roztočená pred tisíc rokmi, sa nezastavila dodnes." Dobitie Jeruzalema kriziakmi v roku 1099 a nasledny masaker jeho obyvatelov je pravda(A), nerobme vsak z Islamu a jeho nasledovnikov neviniatka.(Co autor podsuva vo svojom clanku) Sudny clovek (clovek znali problematiky) dojde k zaveru, ze Krizove vypravy boli REAKCIOU na AKCIE islamskeho sveta. Autor musi predsa vediet, ze byvala Rimska risa ("Zapodorimska" a vychodorimska -Byzanska risa, kde bolo krestanstvo jednym zo statnych nabozenstiev), celi Islamu (570-632 n.l) od 7.storocia. Naskor padaju pod najazdami islamskych bojovnikov krestansky-kopstky Egypt, nasledne uzemia severnej Afriky a predneho vychodu (kde bolo niekolko desiatok biskupstiev s prevazne s krestanskym obyvatelstvom. Napriklad sv.Augustin Aurelianus- biskup v Hipo v severnej afrike). V roku 638 Arabi dobyjaju Jeruzalem, porazili byzantske vojsko, znamenalo to pre krestanov sok. Islam prenika do Europy a europske narody su konfrontovane rabovanim, plienenim a masakrovanim obyvatelstva bojovnikmi s koranom a mecom v ruke. V roku 732 Karol Martell porazil moslimske vojska v bitke u Poitiers (niekolko kylometrov od Pariza), po tom co Islam obsadil celu Akvitaniu (Francuzusko), Pyrenejsky poloostrov (Spanielsko, Portugalsko). Najazdy islamskych bojovnikov zaziva Byzancia , Normanske kralovstvo (Sicialia,Kalabria),... V takejto atmosfere (konfrontacia s Islamom od 7.storocia do 11.storocia) papez Urbana II odpoveda na pomoc Byzanskeho cisara a vyhlasuje I.krizovu vypravu.
Ospravedlnujem sa za dlsi prispevok, treba sa vsak pozerat na historiu historickymi ocami. Autor ma pravdu, že „Špirála násilia, roztočená pred tisíc rokmi, sa nezastavila dodnes", ale ja tvrdim, že najvacsiu vinu na tomto stave ma Islam, ktory to vsetko odstartoval. (Akcia plodi reakciu).
 

Ospavednujem sa,ale

nemam cas kontrolovat clanok (pisem na anglickej klavesnici), je tam dost preklepov a hrubiek (kilometrov,...) Plati pre roznych hnidopichov, ktori su na taketo veci alergicki.
 

 

takisto moj nazor ...
---
a napada ma paralela s balkanom
 

 

Krizove vypravy byvaju zneuzivane na ospravedlnenie nasilia (zvlast proti Izraelu, ktory zabera zhodou okolonosti to iste uzemie ako kriziacke Jeruzalemske kralovstvo). Aj Husajn sa dalval vyobrazovat ako novodoby Saladin. V skutocnosti vsak trvala radikalizacia blizkovychodnych moslimov v dosledku krizovych vyprav len kratko. A potom sa vztahy s krestanmi vratili viac-menej do normalu.
-
Zaklady dnesneho stavu neboli polozene v 11. stor. ale v 19. stor., ked radikalni kazatelia zacali hladat alternativu k upadajucej Osmanskej vlade, neschopnej zabranit kolonizacii moslimskych uzemi europskymi mocnostami. Idealnou alternativou bol navrat k "povodnemu" Islamu a "Bozia" vlada - abstraktne pojmy, ktore sa dali danymi kazatelmi mocensky zneuzit:-)
-
A skutocne hlboku radikalizaciu sposobil az vyvoj po 2. sv. vojne (Izrael a jeho susedia). Dovtedy vsetci (az na par romantikov) kaslali na dobitie Jeruzalema kriziakmi.
 

Samozrejme,

tento problem nezacal a nekonci v 11.storoci. Vo svojom prispevku som reagoval na Edovu historicku vsuvku z 11.storocia. Osmanska risa (Seldzucki Turci- europsky vyraz Saracen), ktori sposobili krizove vypravy. (Treba napisat, ze Arabi dodrziavali status krestanskych centier vo Svatej zemi. Saraceni vsak toto krehke primerie porusili ) Byzanske risa bola v roku 1176 v bitke pri Myriokefalone porazena seldzuckymi Turkami, nastava zrod Osmanskej rise, ktora pretrvala do zaciatku 20.storocia (do skoncenia I.svetovej vojny). Osmanska risa okupovala cely predny vychod, Egypt a velku cast Europy.
Mas pravdu, hlavna radikalizacia nastala hlavne od 19.storocia, vdaka kolonizacnym, mocenskym ambiciam velmoci (Britania, Francuzsko, Nemecko, Rusko). Islam zaziva jeden neuspech za druhym. Vdaka nereformovatelnemu nabozenstvu islamske narody zaspali vyvoj. Zaostavaju vo vedeckotechnickom rozvoji, prehravaju vdaka tomu jeden vojensky konflikt za druhym. Ludske prava, prava zien vysvetluju cez Koran, ktory ich vracia do 6.storocia,... Cez prsty a zo zavistou pozeraju na zidou, ktori od porazky Rimanmi zili v tieni moslimov a zrazu je tu stat, ktory nema na Blizkom vychode konkurenciu.
Vznik statu Izrael hodnotim kladne, historicky sa osvedcil. Tvori naraznik proti rozpinavosti Islamu. Zda sa,ze Europa je nepoucitelna a Islam si dobrovolne pusta do svojho stredu vdaka svojej liberlno - socialistickej politike. Zapas europskej (krestanskej) civilizacii trval od 7.storia do rozpadu Osmanskej risi, stal kvantum energie, ludskeho potencialu, zdrojov. Europania maju kratku pamat.
 

:-)

Prepac, ale s dejinami sa teraz hras podobnym sposobom ako Edo. Takych nevyhnutnych konfliktov tu uz bolo. Ak mozem pri vsetkej ucte parafrazovat tvoj posledny odsek, po privatizacii Slovak Telecomu by sa mohlo napisat napr:
Zda sa, ze Stredna Europa je nepoucitelna a Nemcov si dobrovolne pusta do svojho stredu vdaka svojej liberalnej politike. Zapas slovanskej civilizacie proti germanskej rozpinavosti trval od 9. storocia do rozpadu Tretej rise, stal kvantum energie, ludskeho potencialu, zdrojov. Slovania maju kratku pamat.
-
Podobne by som mohol pisat o historickej nevyhnutnosti konfliktu medzi protestantmi a katolikmi (ved v ich vojnach umrelo viac Europanov ako v bojoch s moslimami), americku podporu Ukrajine vnimat ako pokracovanie Krymskej vojny (t.j. snahu izolovat Rusko od Stredomoria), ci vyhlasit, ze mier medzi Slovakmi a Madarmi je nemozny kym sa vzbureni Slovaci nevratia do svojho historickeho domova - Uhorska:-) Neviem ako ty, ale ja velmi na dejinnu nevyhnutnost neverim. A je jedno ci je v podani Marxa alebo Huntingtona.
 

Unikla ti

jedna skutocnost, kulturna pribuznost. Nemam chut sa tu chytat za slovicka. Myslienky, ktore tu pises o vytvarani mocenskeho centra a zamedzeni vojen spajanim sa (priklad s Nemeckom)sa da v kulturne pribuznom prostredi.
 

 

Kde si bol doteraz? Práve kvôli neodborno-primitívnym útokom ateistov som si kúpil nejaké knihy špecialne o križiackych vojnách. Okem nejakých vedomostí, ma to stálo aj hrču peňazí!
.
Je len naprosto samozrejmé, že žiadny kresťan nešiel do vojny s tým, že konečne si naplní svoje túžby po zabíjaní. Ale ťažko to vysvetlovať trdielku, ktoré si prečítalo jeden odstavček z komunistického dejepisu a myslí si, že sa stalo odborníkom na históriu. Okrem iného, akoby tie desaťtísíce kresťanských účastníkov križiackých výprav, po skončení zabíjania sa masovo vrátili do Európy. Akoby tam, takmer do nohy neboli aj oni vyzabíjaní. Akoby pojmy štát, národ, medzinárodné právo mali rovnaký obsah ako dnes, tak aj v dávnej minulosti.
 

 

Tiez sa mi nepaci, ked sa ciny minulosti posudzuju hodnotami sucasnosti. V tom case bolo napr. uplne bezne a v sulade s pravom, ze rukojemnici sa v pripade nezaplatenia vykupneho zabili. Na druhej strane, cez krizove vypravy sa udialo aj vela zlocinov, ktore boli odsudene aj vtedajsimi autoritami, nielen dnesnymi intelektualmi. Napr. moslimovia v Jeruzaleme sa zhromazdili v chrame a boli chraneni standardou jedneho z kriziackych velitelov (Tankreda). Napriek tomu ich ostatni kriziaci zmasakrovali. Dobitie Zadaru a Konstantinopolu 4. krizovou vypravou bolo spociatku odsudene aj Papezom. Plienenie tiez bolo obcas vnimane ako nemoralne alebo aspon ako zbytocne provokujuce odpor.
-
Co sa tyka motivacie, medzi kriziakmi boli aj ludia, ktori sli na krizovu vypravu najma z uprimnej viery (zbavit sa hriechu napr.). Velka cast si sla najma naplnit sen o moci a koristi. To boli vsetci ti drobni slachtici a mladsi synovia, co sa potom handrkovali o zlato a podu. Mnohi isli za slavou a prestizou. No a urcite tam bolo aj plno sadistov. Tak to byva v kazdej vojne. Rozlicne motivy kriziakov jasne vidno v dobovych kronikach. Neboli vsetci dobrymi krestanmi a neboli vsetci ani nabozenskymi fanatikmi.
-
No cela sucasna spolocenska diskusia o kriziackych vypravach nema nic s dobovym kontextom. Historia je vyuzivana na ospravedlnovanie sucasnych rozhodnuti (vid obraz Izraelu ako kriziackeho statu). Bohuzial, historicke alegorie su velmi mocne...
 
Hodnoť

Inspirativny clanok

Velmi si vazim kulturu nenasilia a plne suhlasim s poslednou vetou tvojho clanku. Niekto ma rad Sartra, ze? ;-)
-
Ale Gandhiho mentalita je drvivej vacsine ludi cudzia. Ak reagujes na ich nasilie svojim nenasilim, vysmeju sa ti do oci a potom ta jednoducho zabiju. Nenasilny odpor moze fungovat len na masovej urovni, pretoze ak podrobene obyvatelstvo (v sirokom zmysle slova) s agresorom vobec nespolupracuje, ak ho ignoruje, agresor nebude mat dost zdrojov ani motivaciu na udrziavanie takeho stavu. No nenasilny jednotlivec, neshopny strhnut masy, bude proste ignorovany. Preto su uspechy nenasilneho odporu take zriedkave.
-
Spolocnost odmietajuca nasilie by bola krasna. No neexistuje. Zda sa mi rozumnejsie rozmyslat nad institucionalnym regulovanim nasilia, nez nad jeho "zrusenim". A vieme, ze nasilie je endemicke v anarchii. Ked bolo Anglicko rozdelene na polosamostatne domeny baronov, tak bojoval kazdy proti kazdemu. Ked sa zjednotilo pod jednou vladou, prevladol vnutorny mier. Keby bol sucasny anarchicky (t.j. bez jedneho mocenskeho centra) medzinarodny system regulovany nejakou autoritou, mohli by sme znizit riziko vojny medzi statmi podobne, ako sa riziko vojny medzi Saskom a Brandemburskom znizilo ked spolocne vytvorili zjednotene Nemecko. Tadial podla mna vedie realistickejsia cesta. Sirenie kultury nenasilia medzi ludmi, ktorym je bytostne cudzia, sa mi vidi trochu beznadejne.
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie


  1. Martin Greguš: Poslanec Blaha vs ETIKA. Viete aké predmety Ľ. Blaha učil na Akadémii policajného zboru? 952
  2. Peter Gregor: Čierno biela sloboda - Zanzibar. 449
  3. Martin Greguš: Matovičov status o obyčajných ľuďoch a dôchodcoch. Je to správna "interpretácia" situácie? 218
  4. Michal Porubän: Senzácia : O poslanca Ľuboša Blahu prejavil záujem Oxford,Harvard a aj Princeton ! 198
  5. Karolína Olšavská: Dve sestry alebo Kam môže dospieť zlo zasiate rodičmi 182
  6. Simona Kyselicová: Ako som začala predávat' medovníky v zahraničí || Život v Nórsku 163
  7. Martin Ondráš: Prvý minister novej vlády o ktorého sa zaujíma generálna prokuratúra 137
  8. Michal Šimečka: Dedičstvo Fica a Pellegriniho - sme poslední v EÚ 103
  9. Tomáš Vodvářka: Židovský humor XXXIII 82
  10. Filip Pastorek: Nejvyšší správní soud zasiahol proti korupčnému komisárovi z Luhačovíc 81

Rebríčky článkov


  1. Peter Biščo: Tata Fico & Pele syn - večerné rozhovory 2.
  2. Peter Biščo: Tata Fico & Pele syn - večerné rozhovory 1.
  3. Martin Krištoff: Problémy dodávok vakcín korigujú akcie farmafiriem
  4. Olívia Lacenová: Kuriérske spoločnosti sa zviezli na silnejúcich online nákupoch
  5. Stanislav Jurčišin: Kapitalistický úžernícky režim v plnom rozkvete. Quo vadis?
  6. Michal Ičo: Tibor Ičo- Stromy
  7. Stanislav Martinčko: Čo všetko hodinku meral Pellegrinimu krajčírsky majster???
  8. Jozo Peric: Chorváti chcú aj napriek pandémii euro. Chorvátsko ho prijme v roku 2023
  9. Vladimír Bohm: Zrušenie Trampových profilov urýchľuje koniec sociálnych sietí
  10. Dušan Seberíni: Nehádžte perly pod svine. Príhovor ministrovi zdravotníctva


Už ste čítali?